Suomen Anestesiasairaanhoitajat ry

laakkeenotto-webSuomen Anestesiasairaanhoitajat ry on vuonna 1966 perustettu aatteellinen yhdistys, jonka kotipaikka on Helsinki ja toiminta-alue Suomi.

Yhdistyksen tavoitteet

• yhdistää anestesiasairaanhoitajia
  • kehittää ja valvoa sairaanhoitajakoulutuksen sisältöä
  • pitää yhteyttä alan opiskelijoihin
  • kehittää anestesiahoitotyötä valtakunnallisesti ja kansainvälisesti

Jäsenyys

Yhdistyksen varsinaiseksi jäseneksi liittymisoikeus on kaikilla terveydenhuoltoalan tutkinnon suorittaneilla, jotka tekevät anestesiahoitotyötä tai ovat anestesiahoitotyöstä kiinnostuneita. Yhteisökannatusjäseneksi voivat liittyä mm. sairaalat, kirjastot ja yritykset.

Yhdistyksen toiminta

Yhdistyksellä on vuosittain kaksi sääntömääräistä kokousta, jotka järjestetään yhdistyksen kevät- ja syysopintopäivien yhteydessä. Yhdistys julkaisee omaa jäsenlehteä SPIRIUMia sekä tiedotta toiminnastaan muulla tavoin (mm. kotisivu, muut julkaisut, jäsenkirjeet). Yhdistys pyrkii aktivoimaan jäsenistöään oman erikoisalan ja ammattitaidon jatkuvaan kehittämiseen jakamalla apurahoja tutkimustyöhön ja opintomatkoihin. Apurahat myöntää anomuksen perusteella Suomen Anestesiasairaanhoitajat ry:n säätiön hallitus. Yhdistys tukee myös paikallistoimintaa apurahoin.

Kansainvälisyys

Suomen Anestesiasairaanhoitajat ry on IFNA:n (International Federation of Nurse Anesthetists) perustajajäsen ja osallistuu Pohjoismaisen yhteistyökomitean työhön.

Historia

”Anestesiologian kehitys ja anestesiologisen sairaanhoidon erikoiskoulutuksen aloittaminen muuttivat perinteistä leikkaussalityötä, johon anestesiologinen sairaanhoito oli elimellisenä osana kuulunut, ja aiheutti lujan vastustuksen monissa leikkaushoitajissa. Ei nähty anestesiatoiminnan kehittymis- ja laajenemispyrkimyksiä, eikä hyväksytty uudenlaista työn organisointia.” (Havanto, A-M.1977. Anestesiologisen sairaanhoidon kehittyminen Suomessa. Historiikki. s. 43 Helsinki.)

”Koulutetut anestesiasairaanhoitajat joutuivat kovaan paineeseen etsiessään monesti yksinäisinä työntekijöinä paikkaansa sairaalaorganisaatiossa. Aseman ja työn määrittelyn vaikeudet ja oman alan jatkuvan kehityksen tarve saivat heidät vakuuttuneiksi ammatillisen järjestäytymisen tarkoituksenmukaisuudesta.” (sama, s. 43)

”Suomen anestesiasairaanhoitajat r.y. perustettiin 1.4.1966. Perustavaan kokoukseen otti osaa 23 anestesiasairaanhoitajaa. Yhdistyksen päätarkoituksena on yhdistää anestesiasairaanhoitajat, kehittää anestesiasairaanhoitajia ja valvoa heidän ammatillisia etujaan.” (sama, s. 43)

Suomen Anestesiasairaanhoitajat on rekisteröity (ry) aatteellinen yhdistys, jolla on yhdistysrekisterilain edellyttämät säännöt, joita yhdistyksen toiminnassa tulee noudattaa.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]

Muita alan kotimaisia yhdistyksiä