International Federation Nurse of Anesthetists IFNA

Historiaa

Vuonna 1978 Detroitissa järjestetyssä AANA:n vuositapaamisessa ja kongressissa tapasivat sveitsiläinen Hermi Löhnert, AANA:n silloinen presidentti Ronald Caulk ja AANA:n jäsen amerikkalainen Luis McCoy. Heidän keskusteluiden pohjalta alkoi itämään ajatus anestesiasairaanhoitajien kansainvälisestä yhteistyöstä. Vierähti muutama vuosi, kunnes 1984 Leo A. Le Bell (AANA:n pitkäaikainen kongressisuunnittelukomitean jäsen) lähestyi uudelleen Hermi Löhnertiä kansainvälisen tapaamisen järjestämisen merkeissä. Hermi Löhnert tarttui ajatukseen ja otti yhteyttä Norjaan, Ruotsiin, Suomeen, Islantiin, Saksaan, Itävältaan ja Hollantiin. Tämä johti 1985 Lucerne Sveitsissä järjestettyyn ensimmäiseen kansainväliseen anestesiasairaanhoitajien symposiumiin. Varsinainen IFNA:n järjestäytymis- ja perustamiskokous pidettiin 1988 Teufenissa Sveitsissä.

Yleistä

Järjestössä on 37 jäsenmaata. IFNA on kehittänyt suositukset koulutukseen, käytäntöihin ja anestesiasairaanhoitajan eettiseen toimintaan. Koulutuskomitea on valmistellut mallin anestesiasairaanhoitajien koulutussisällöstä ja on myös ICN:n (International Counsil of Nurses) jäsen.

Tavoitteet

• Tukea anestesiasairaanhoitajien yhteistyötä kansainvälisesti
  • Kehittää ja tukea anestesiasairaanhoitajien koulutusvaatimuksia
  • Kehittää ja tukea käytännön suosituksia anestesiasairaanhoitajan käytännön kentällä
  • Tarjota mahdollisuuksia jatkuvaan kehitykseen anestesiahoitotyössä
  • Auttaa anestestesiasairaanhoitajien järjestöjä kansainvälisesti kehittämään suosituksia anestesiasairaanhoitajan pätevyysvaatimuksiksi
  • Tukea anestesiahoitotyön tunnustamista
  • Vahvistaa ja säilyttää tehokas yhteistyö anestesiasairaanhoitajien, anestesiologien ja muiden terveydenhuoltoalan ammattiryhmien kesken, sekä sairaaloiden ja anestesiahoitotyöstä kiinnostuneiden yhteisöjen kesken
  • Säännöt ja tavoitteet

• Tukea jatkuvaa korkealaatuista potilashoitotyötä
  • Toimia auktoriteettina anestesiasairaanhoitajille ja anestesiahoitotyölle kansainvälisesti
  • Kehittää anestesiasairaanhoitajien välistä vuorovaikutusta maailmanlaajuisesti
  • Tukea anestesiasairaanhoitajien itsenäisyyttä erikoissairaanhoidon alana
  • Edistää tietoja ja taitoja anestesiologiassa

Organisaatio

CRN (Country Representant) -kokous eli maaedustajien kokous valitsee johtokunnan (executive committee) joukostaan. Lisäksi se valitsee järjestölle viisi (5) toimihenkilöä: presidentin, 1. ja 2. varapresidentit, rahastonhoitajan ja toiminnanjohtajan.

Executive Committee eli johtokunta koostuu toimihenkilöistä ja kuudesta (6) muusta jäsenestä, jotka ovat valittu maaedustajien keskuudesta. Johtokunta on järjestön päätösten toimeenpaneva elin.

Toimihenkilöt (2022-2024):
Jackie Rowles, presidentti, USA
Nico Decock, 1. varapresidentti, Ranska
Jennifer Hui Ju Yang, 2. varapresidentti, Taiwan
Zorica Kardos, rahastonhoitaja, Slovenia
Pascal Rod, toiminnanjohtaja, Ranska

Nykyisen johtokunnan jäsenet:
Elmedin Dubravac, Bosnia ja Hertsegovina
Jaap Hoekman, Hollani
Jytte Pedersen, Tanska
Kristian Civka, Kroatia
Mary Mungai, Kenia
Manda Dunne, Iso-Britannia

Education Committee eli koulutuskomitea antaa suositukset ja lausunnot koulutukseen liittyvissä asioissa.

Practise Committee antaa suositukset käytäntöihin liittyvissä asioissa.

Congress planning committee (CPC) eli kongressin suunnittekomitea vastaa anestesiasairaanhoitajien maailman kongressin (WCNA) järjestelystä. Suunnittelukomitea koostuu IFNA:n toimihenkilöistä sekä edellisen ja tulevan kongressin järjestäjistä.

Koulutukset

IFNA järjestää joka toinen vuosi anestesiasairaanhoitajien maailman kongressin (WCNA).

IFNA jäsenmaat

Suomi IFNA:ssa

Suomella on ollut aina keskeinen rooli IFNA:ssa. Tuula Sora oli mukana IFNA:n perustamistyössä, tuli valituksi myös useamman kerran johtokuntaan ja toimi myös CPC:ssä. Mirjam Laisalmi oli johtokunnassa ja rahastonhoitajana vuosina 1992- 2004. Hän sai myös ensimmäisenä suomalaisena ja naisena Hermi Löhnert palkinnon 2006 Lausannessa. Heidän lisäkseen johtokunnassa on ollut Johanna Katomaa ja Marja-Liisa Ylitalo-Airo.